Úvod - Blog - Palmový olej – nepřítel číslo 1?

Palmový olej – nepřítel číslo 1?

19.04.2016 |

„Vy mi doporučujete margarín? A víte, že obsahuje palmový tuk?“ Minulý týden se takto u mě v ordinaci rozčilovala paní, která chtěla zhubnout a zároveň měla vyšší hodnotu cholesterolu. Ano, doporučila jsem ji místo klasického másla vyzkoušet máslo rostlinné, které palmový tuk obsahuje. Ale co to vlastně znamená? Je pravda, že všechny výrobky, u kterých je ve složení uveden palmový tuk musíme zavrhnout a zahodit zpět do regálu? Ne tak docela…

Palmový tuk obsahuje okolo 50 % nasycených mastných kyselin, které bychom ve stravě měli omezovat, protože zvyšují hodnotu hladiny cholesterolu. Abychom měli představu, zda je to hodně či málo, tak pro srovnání takové máslo a mléčné výrobky obsahují 52 až 72 % těchto mastných kyselin, hovězí tuk 47 až 86 % a kokosový olej dokonce 88 až 94 %. Tyto potraviny mají horší účinky na hladinu cholesterolu než palmový olej.

Palmový olej plní v margarínech roli strukturního tuku, který drží výrobek pohromadě. Proto je důležité sledovat nejen složení, že se palmový tuk ve výrobku nachází, ale také tabulku výživových hodnot, odkud vyčteme celkové množství nasycených mastných kyselin. A to je právě u rostlinného másla nižší než v samotném palmovém oleji díky olejům, které byly spolu s ním použity.

Napište mi, jak Vy vnímáte palmový olej ve svém jídle.

Bc. Jana Šulcová

Zdroje:

BRÁT, Jiří. Palmový olej z pohledu výživy. Výživa a potraviny [online]. 2015, (2) [cit. 2016-03-29]. Dostupné z: http://www.vyzivaspol.cz/wp-content/uploads/2015/09/001227.pdf

Strašák jménem palmový olej. In: Vím co jím [online]. 2016 [cit. 2016-03-29]. Dostupné z: http://www.vimcojim.cz/cs/spotrebitel/zdrava-vyziva/vyvazena-strava/Strasak-jmenem-palmovy-olej__s638x9613.html

Náš e-shop