Úvod - Blog - Jak snížit hladinu cholesterolu

Jak snížit hladinu cholesterolu

01.03.2017 |

Podle výzkumu z roku 2014 zkoumajícího zdravotní stav české populace, byla dyslipidémie zjištěna u 77 % mužů a 66 % žen ve věku 25 až 64 let.

Dyslipidémie  je metabolické onemocnění, které je charakterizováno neuspokojivou hodnotou cholesterolu v krvi. Konkrétně se projevuje zvýšením hladiny LDL-cholesterolu (známým jako „zlý cholesterol“), zvýšením triglyceridů a/nebo sníženou hodnotou HDL-cholesterolu („hodný cholesterol“).  Toto onemocnění představuje jeden z nejvýznamnějších rizikových faktorů aterosklerózy, která je příčinou akutního infarktu myokardu či cévní mozkové příhody.

Jak se tomuto onemocnění můžeme bránit?

Velký efekt má pravidelná fyzická aktivita, jako je např. svižná chůze, nordic walking či jízda na rotopedu a úprava stravovacích návyků.

Ve svém jídelníčku se snažíme omezovat tuk, a to především v podobě nasycených mastných kyselin (vyskytují se hlavně v živočišných tucích, ale také v palmovém či kokosovém oleji) a trans-nenasycených mastný kyselin (ty vznikají zejména průmyslovým ztužováním tuků). Tyto tuky je vhodné nahradit jinými rostlinnými oleji či kvalitními margaríny. Do svého jídelníčku bychom také měli více zařazovat ryby, ořechy, semínka a více vlákniny v podobě celozrnných výrobků, luštěnin, zeleniny a ovoce či obilovin. Naopak bychom měli omezovat uzeniny, smažená jídla, tučná masa, tučné mléčné výrobky, máslo, sádlo, sušenky, sladké pečivo a sušenky s polevami či čokoládové náhrady.

Alkohol je také vhodné omezovat, ale dobrá zpráva je, že se mu nemusíme vyhýbat úplně – v malých dávkách může mít projektivní charakter. A co jsou malé dávky? 1 dcl vína či malé světlé pivo 10° u žen a 2 dcl vína či velké světlé pivo 10° u mužů.

Náš e-shop